tisdag 27 december 2011

Redigering i PS

När man fotograferar, strävar man givetvis till att bilden ska vara så bra som möjligt, så man slipper redigera. Utgångsläget var bilden till vänster. Allt jag gjorde var att beskära den en aning. Till höger ser ni det redigerade fotot, med lite jämnare ljus i ansiktet, eventuella små orenheter i huden fixade. Skärpa och en minimal vinjettering har lagts till. Jag använder mig ev en del köpta "actions" men sällan så att de är på full styrka. Mixtrar och donar mina egna procenter och blandningar, så varje bild är ett handarbetet för sig. I det här fallet är redigeringen faktiskt minimal, det naturliga ljuset och reflexskärmen gjorde sitt för en, i mitt tycke lyckad bild.

1 kommentar:

EM sa...

Vilken skillnad det blir. Det är en stor del av fotograferingen att kunna redigera så det blir bra. Jag är så dålig på PS. Har installerat gratis GIMP som jag håller på att försöka lära mig. Kör de där vanliga apparna på iphonen, det räcker för mig som glad amatör. Men en PS-kurs skulle sitta fint...
Än en gång, vackra bilder.
kram elsamarianne