tisdag 1 november 2011

Attityder

Ibland blir jag så störd på attityder och fördomar. Speciellt när det gäller fotografering och att bli tagen på allvar alltså. Tyvärr så är det ofta karlar som kläcker ur sig dumma saker. Det att jag är 40+, gillar lite Strömsögulliga saker, inte är tekniskt lagd, inte är det ena och det andra, gör mig inte till en sämre fotograf.
Och jag har faktiskt en utrustning som heter duga- men se det får vissa att bli ännu värre. Förstår du dig verkligen på den där? säger de och pekar på min kamera.

Mötte en gammal halvbekant en dag. Han frågade vad jag sysslar med på dagarna. Jag svarade som det är, att jag jobbar som fotograf, och fotograferar inredningsreportage. Aj med mobiltelfonen  va?, sa han och flinade ilmarigt. Och som så fortsatte det i samma stil. Nå kan du leva på det då? Vem köper dina alster då? osv..Tycker du att du är bra på det då? Varför ska jag behöva förklara mig, och varför känns det alltid så att man har det bästa svar på tal först när man kommit hem?
Det finns många därute med dyr och framförallt större utrustning, med allt det tekniska kunnadet, och som ändå inte får till det i sina bilder. Jag fotar hellre från hjärtat och med en kamera som ger det resultat jag kräver, kvalitetsmässigt. Sen är det skit detsamma om jag inte är så haj på det tekniska-bara resultatet berör.

9 kommentarer:

Liljas Corner sa...

Tänk att det finns folk som tänker (och säger!) så i dessa dagar. Fy för sånt! Jag är glad att jag inte uppfostrats till en sån människa.

Alla är vi ju förståss olika, men jag vill påstå att känsla är hundra gånger viktigare än teknisk perfektion. Så det så.

Kamomilla sa...

Tack Lilja, skönt att höra att du tycker lika!

maria sa...

jag har alltid sagt att en bra fotograf är inte nödvändigtvis den med den längsta utbildningen och den dyraste utrustningen - en självlärd hobby-fotograf kan vara minst lika bra om int bättre! det sitter i ögat, hjärnan och hjärtat!

Anonym sa...

maria sa precis det jag tänkte säga så det finns inte så mycket att tillägga! Du är så bäst!
Maj

Kamomilla sa...

Tack! Så skönt att höra! Visst ska man ju kunna en hel del, men känslan kommer inifrån..

StrandviksVillan sa...

Heja heja Kamomilla!!
Du är så jätteduktig på det du gör!

hanna sa...

Helt knasigt det där. Jag upplevde lite samma sak på fotokursen..eller nu int riktigt..men om det där med att ha utrustning och int ändå få till det. Där var en man som hade den dyraste kameran av oss alla. Han satt och ifrågasatte det ena och det andra. En riktig besserwisser var han. Men fina foton..det kunde han int ta..hur han än försökte..i mitt tycke då. T:ex en kvinna som var med och hade bara en pocketkamera tog finare bilder än han gjorde, hon hade ögat för det. Precis som du..du har ett sånt öga för det vackra och för hur du skall fota för att få det att bli bra. Tänkte faktiskt på dig och ditt foto med pärlorna och blommorna en dag..du skulle vara ypperlig att fota fina produktbilder också..kanske du redan har tänkt på det :-)

KatjaK/Ekaterina sa...

uffa! Liker ikke slikt:( og det er oftest manfolk som spør sånt. jeg har heller ikke alle slags utstyr fordi jeg klarer meg så fint uten. Gikk fotoskolen i St Petersburg og der jeg hadde aller fineste kamera, men ikke de beste bildan...vi jobbet i et slitet studio med lamper fra ca. 1960...og mørkerummet var brent en gang ned :D men de tok kjempe bilder og det var oftest KUNST i høyeste grad!!!

Sigurdsberg sa...

Sedan ska man inte glömma att det finns olika fotografer- studiofotografer har ofta inget hum om naturfotografering, medan naturfotografering inte vet så mycket om användning av externa blixtar mm... Ändå är de bra på sitt respektive område.